Lata dwudzieste, lata trzydzieste

Lata dwudzieste, lata trzydzieste to tytuł uroczego polskiego filmu muzycznego, o którym dziś nikt zapewne już nie pamięta. Miał premierę w roku 1984, jego reżyserem był Janusz Rzeszewski, a wystąpiła w nim cała plejada najsłynniejszych polskich aktorów z Piotrem Fronczewskim, Dorotą Stalińską, Grażyną Szapołowską, Ireną Kwiatkowską, Janem Kobuszewskim i wieloma innymi. Pożyczyłem sobie tytuł filmu, gdyż w dzisiejszym wpisie chcę przywołać klimat tamtych lat, do czego pretekstem jest konkurs na najpiękniejszą stylizację z lat dwudziestych, który odbył się niedawno na torze wyścigów konnych na Służewcu, a w którym pełniłem rolę jednego z jurorów. Organizatorem konkursu był portal Damosfera. Napiszę o nim w dalszej części, gdyż zacząć muszę od krótkiego spojrzenia na męskie ubiory z lat międzywojnia oraz przywołania atmosfery tamtych lat.

Dziś mamy tendencję do nadmiernego idealizowania okresu międzywojennego w historii Polski, w tym także jego aspektu modowego. Jednak pozostaje faktem, że wśród elity w tamtych czasach obowiązywał dość surowy kod ubraniowy. Po prostu nie wypadało ubrać się nieelegancko lub niestosownie do okoliczności, a ktoś kto by się odważył to zrobić, skazywał się na towarzyski ostracyzm. W owym czasie w Polsce liczna była grupa ziemiaństwa i arystokracji, która pielęgnowała swoje tradycje, w tym tradycję eleganckich ubiorów dostosowanych do sytuacji i okoliczności. W mieście obowiązywał zupełnie inny ubiór niż na wsi, wieczorem zupełnie inny niż w ciągu dnia, ale żelazną zasadą było to, że elegancki mężczyzna musi mieć na sobie garnitur a na głowie kapelusz. Do tradycji ziemiaństwa i arystokracji starała się nawiązać nowa elita: bogatych mieszczan, fabrykantów i przemysłowców, urzędników państwowych wysokiego szczebla, wojskowych. Zaś podstawowym wyróżnikiem przynależności do elity stawał się elegancki ubiór.

Klimat polskiego okresu międzywojennego został doskonale uchwycony w filmach, które święciły triumfy w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, co wynikało z nostalgii za czasami, które z perspektywy beznadziei stanu wojennego, jawiły się jako raj na ziemi. Oprócz wspomnianego na wstępie filmu Lata dwudzieste, lata trzydzieste, wymienić tu jeszcze trzeba: Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy (1978) Mieczysława Jahody i Janusza Rzeszewskiego, Vabank (1981) i Vabank II, czyli riposta (1984) Juliusza Machulskiego i przede wszystkim serial telewizyjny Kariera Nikodema Dyzmy (1980) w reżyserii Jana Rybkowskiego i Marka Nowickiego z genialną kreacją Romana Wilhelmiego w roli tytułowej. W wymienionych filmach mogliśmy podziwiać kostiumy odtworzone z wielkim pietyzmem i znajomością rzeczy, a garnitury jakie mieli na sobie aktorzy, do dziś budzą niekłamany zachwyt.

lata dwudzieste

Lata dwudzieste, lata trzydzieste

lata dwudzieste

Kariera Nikodema Dyzmy

lata dwudzieste

Vabank

lata dwudzieste

Vabank II, czyli riposta

lata dwudzieste

Kariera Nikodema Dyzmy

Lata dwudzieste (a także wcześniejsze i późniejsze), najefektowniej wyglądają na ilustracjach Laurence’a Fellowsa. Może dlatego, że w tle męskich stylizacji, które są ich głównym tematem, widzimy skrawki życia bogatych Amerykanów. Życia luksusowego, sielskiego i oczywiście odrealnionego – jak to zresztą często bywa na ilustracjach.

lata dwudzieste

Ilustracje: Laurence Fellows. Źródło: pinterest.com

lata dwudzieste

Ilustracja: Laurence Fellows. Źródło: pinterest.com

lata dwudzieste

Ilustracje: Laurence Fellows. Źródło: pinterest.com

Wracam do konkursu na najpiękniejszą stylizację z lat dwudziestych zorganizowanego przez Damosferę na służewieckim torze wyścigów konnych, w dniu rozgrywania najważniejszej gonitwy sezonu – Wielkiej Warszawskiej. Przy wyjątkowo pięknej pogodzie, na trybunach torów były tłumy kibiców i graczy (ponad 10 tysięcy osób), zaś sam konkurs na stylizację cieszył się ogromnym zainteresowaniem; zgłosiło się aż 68 osób. Przeważały panie, ale nie brakło także panów. Miałem przyjemność być członkiem jury, któremu przewodniczył Maciej Zień. Poniżej kilka kompilacji stylizacji uczestniczek i uczestników konkursu i wybór zdjęć z imprezy. Na końcu zestawu: finisz Wielkiej Warszawskiej. Autorami zdjęć są Małgorzata Adamska i Łukasz Hajczak.

Na koniec: piosenka Lata dwudzieste, lata trzydzieste w wykonaniu Tomasza Stockingera.

11 komentarzy

  1. Michał 11/10/2018
  2. Krystyna 12/10/2018
    • Jan Adamski 12/10/2018
  3. Duńczyk 12/10/2018
  4. Mad 12/10/2018
    • Jan Adamski 12/10/2018
      • Mad 12/10/2018
        • Piotr 14/10/2018
      • Piotr 14/10/2018
    • Piotr 14/10/2018
  5. Arti 15/10/2018

Dodaj komentarz